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Prof. Dr. Thomas Köhne

Department of Cooperative Studies
Professor for General Business Administration, particularly insurance management
Specialist area: Insurance management
Professor

T: +49 (0)30 30877-2310
F: +49 (0)30 30877-2319
E: thomas.koehne@hwr-berlin.de


Visitor's address
Lichtenberg Campus
Building 5
Room 52022
Alt-Friedrichsfelde 60
10315 Berlin

Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Lichtenberg Campus
Faculty 2
Building 5
Alt-Friedrichsfelde 60
10315 Berlin
Germany

 

Academic and Professional Career

  • 1989-1993: Studied Economics at the University of St. Gallen (HSG), including a study semester at the University of Cologne; graduated with a Masters in Economics (lic. oec. HSG)
  • 1993-1997: Doctorate (Dr. rer. pol.) from the University of St. Gallen
  • 1993-2000: Project team member, project leader, head of the specialist section for insurance marketing and finally member of the extended management group at the Institute for the Insurance Industry at the University of St. Gallen; also seminar head at the “European Centre for Education and Training in Insurance” (1995-2000)
  • 2000-2001: Senior executive at the Hamburger Mannheimer Versicherung AG (a large insurance company) in the department for sales and marketing
  • 2001-2008: Director and board member of the Institute of Insurance Studies at the University of Leipzig
  • 2003-2008: Junior professor of General Business Administration, particularly strategic insurance networks, at the University of Leipzig
  • 2005-2006: Post-doctoral lecturing qualification and appointed private lecturer at the University of St. Gallen
  • Since 10/2008: Professor and Head of Insurance at the Berlin School of Economics and Law (BSEL), Department of Cooperative Studies

Key Aspects in Teaching

  • Sourcing Management
  • Performance Evaluation
  • Insurance Marketing (esp. product and pricing policy)
  • Sales Management

Research Projects and Fields

  • Sourcing management, collaborations and strategic insurance networks, efficiency measurement, insurance marketing (particularly product policy and sales policy)

Selected, current Publications

  • IMD2-Entwurf – einige Basisannahmen der EU-Kommission sind ökonomisch höchst fragwürdig, in: Zeitschrift für Versicherungswesen (ZfV) 08/2013, S. 262-267
  • Preisdifferenzierung in der deutschen Kfz-Versicherung - unverändert enorme Preisunterschiede, in: Zeitschrift für Versicherungswesen (ZfV) 03/2013, S. 81-84
  • Marketing und Vertrieb von Versicherungs- und Finanzprodukten für Privatkunden, Fach- und Führungskompetenz für die Assekuranz, BWV-Fachwirt-Ausbildung, Karlsruhe, 2. Aufl., 2012 (zusammen mit M. Lange)
  • Industrialisierung der Versicherungswirtschaft: Vom Prozessmanagement zum Sourcing, in: Zeitschrift für Versicherungswesen (ZfV) 04/2011, S. 117-120
  • Die Effizienz deutscher Kompositversicherer - Eine Analyse mittels Data Envelopment Analysis, in: Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft (ZVersWiss), 3/2010, S. 277-317 (zusammen mit S. Matz)
  • Produktinnovationen in der deutschen Versicherungswirtschaft, Theoretische Analyse aktueller Praxisentwicklungen, Karlsruhe 2008 (als Herausgeber und Autor)
  • Produktinnovationen und Produktmodifikationen in der Versicherungswirtschaft: Rolle und Bedeutung nach der Deregulierung, in: Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft (ZVersWiss) 2/2007, S. 227-259 (zusammen mit F. Kopp)
  • Marketing im strategischen Unternehmensnetzwerk – Erklärungsmodell und praktische Anwendung in der Versicherungswirtschaft (Habilitationsschrift), Reihe neue betriebswirtschaftliche forschung, Band 348, Wiesbaden 2006
  • Strategische Kooperationen in der Versicherungsbranche: Kernkompetenzen, Wertschöpfungspartnerschaften und Unternehmensnetzwerke, Gabler-Verlag, Wiesbaden 2004 (als Herausgeber und Autor)