Prof. Dr. Ralf T. Kreutzer

Department of Business and Economics
Professorship for Marketing
Specialist area: Direct Marketing, CRM, Strategic Marketing, International Marketing
Professor

T: +49 (0)30 30877-1170
E: ralf.kreutzer@hwr-berlin.de


Visitor's address
Schöneberg Campus
Building B
Room 548
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin

Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Schöneberg Campus
Badensche Straße 52
10825 Berlin
Germany

 

Academic and Professional Career

  • Studied Business Administration at the University of Mannheim
  • Dr. rer. pol., University of Mannheim
  • Assistant to Prof. Dr. Hans Raffée
  • Consultant at the Institute of Marketing, Prof. Dr. H. Raffée and Prof. Dr. E. Dichtl
  • Bertelsmann AG: various posts; last post held – Head of International Division
  • Volkswagen AG: Managing Director of a subsidiary
  • Deutsche Post World Net: Managing Director of a subsidiary

Key Aspects of practise

  • CRM / Direct Marketing
  • Strategy consultancy
  • International Marketing
  • Customer Retention Programmes

Awards/Honours

  • Prize for doctoral thesis from the Promarketing Foundation of the University of Mannheim
  • Prize for doctoral thesis from the Business School Lippstadt

Expert for

  • CRM / Direct Marketing
  • International Marketing
  • Strategic Marketing and Management
  • Customer retention concepts
  • Brand value-chains

Key Aspects in Teaching

  • General Marketing
  • Strategic Marketing Management
  • Product policy, pricing policy and distribution policy
  • International Marketing

Research Projects and Fields

  • CRM
  • Couponing
  • Marketing excellence
  • Brand value-chains

Planned projects

  • Brand value-chains
  • Internal marketing
  • CRM concepts

Selected, current Publications

  • Kreutzer, R./Ziebula, R. (2011), Die Kunst der Kundenführung, Touchpoint-Management in der Versicherungsbranche, in: CallCenter Profi, 1/2011, S. 14-21, ISSN 1433-0199
  • Kreutzer, R./Spiegels, S. (2011), Insights in der Versicherungsbranche – Ergebnisse einer Mystery-Shopping-Studie, in: Deutscher Dialogmarketing Verband (Hrsg.), Dialogmarketing Perspektiven 2010/2011, Tagungsband 5. wissenschaftlicher interdisziplinärer Kongress für Dialogmarketing, Wiesbaden, 2011, S. 195-215, ISBN 978-3-8349-2754-5
  • Kreutzer, R. (2011), Erfolgsfaktoren und Ausgestaltungsmöglichkeiten des Online-Marketings, in: Wagner, U./Wiedmann, K.-P./Oelsnitz, D. von (2011, Hrsg.), Das Internet der Zukunft, Bewärte Erfolgstreiber und neue Chancen, Wiesbaden, 2011, S. 135-150 (ISBN 978-3-8349-2928-0)
  • Kreutzer, R. (2011), Online-Marketing im Modehandel – Der moderne Weg zum Kunden, Fachdokumentation, Köln, 2011 (ISBN 978-3-86340-030-9)
  • Kreutzer, R. (2011), Praxisorientiertes Online-Marketing, Konzepte – Instrumente – Checklisten, Wiesbaden, 2011 (ISBN 9783834922267)
  • Kreutzer, R. (2011), Social-Media-Guidelines – damit Social-Media-Marketing überzeugen kann, in: Der Betriebswirt, 3/2011, S. 15-21 (ISSN 0172-6196)
  • Kramer, T./Kreutzer, R. (2011), Agieren statt Konsumieren, in: Verbände report, Informationsdienst für die Führungskräfte der Verbände, 2/2011, S. 18-21, ISSN 0720-9369
  • Wüst, C./Kreutzer, R. (2011, Hrsg.), Corporate Reputation Management, Wiesbaden (erscheint demnächst)
  • Kreutzer, R. (2010), Erfolgreiches Direktmarketing im Modehandel – Bausteine für die Entwickung einer kundenorientierten Dialogstrategie, Fachdokumentation, Köln, 2010, ISBN 978-3-86340-008-8
  • Kreutzer, R. (2010), Konzepte eines kundenorientierten Innovationsmanagements, in: Der Betriebswirt – Management in Wissenschaft und Praxis, 51. Jg., 1/2010, S. 10-16, ISSN 0172-6196

Selected dissertation topics

  • Analysis of alternative expansion strategies – demonstrated using the example of Karstadt-Quelle and Metro
  • Analysis of internal communication at Gedas Deutschland GmbH – status quo – evaluation – development potential
  • Customer retention using customer cards – description and analysis of various systems
  • Internet marketing using the example of customer retention programmes in the BtC market
  • Differentiation by means of service quality in the service sector – concept, evaluation system, strategies