Prof. Dr. Birgit Felden

Department of Business and Economics

Professor of SMEs and company succession

+49 30 30877-1192

Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52

10825 Berlin

Visiting address
Campus Schöneberg
Building B, Room B 506
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin

Studied Business Management and Law at the University of Cologne (Diploma in Business Management)

Studied at the ESADE in Barcelona, Spain (Master of International Management)

Obtained doctorate (Dr. jur.) at the Law Faculty of the University of Bonn

Since 1995: Founder/member and director of TMS Unternehmensberatung AG (a corporate consultancy company)

Family businesses

SMEs

Company succession

Sale of businesses

Valuation of businesses

Management of SMEs

Company formation and succession

Financing and investment

Accounting

Business law

“Maintaining jobs by means of employee participation in equity of struggling enterprises (in North-Rhine-Westphalia) that are able to be salvaged”: study for the project office “Employee equity participation” at the Bank of North-Rhine-Westphalia

“Offers of consultation and qualifications made by chambers of commerce for the purpose of promoting the entrepreneurial activities of women”: study for the Federal Ministry for Family Affairs, Senior Citizens, Women and Youth

“Tools for securing company succession in North-Rhine-Westphalia, particularly by means of company succession platforms”: study for the North-Rhine-Westphalia Ministry of Economics, SMEs, Technology and Transport within the framework of “GO”, North-Rhine-Westphalia’s business start-up offensive

Business management consultancy for SMEs concerning company succession, dealing with growth and crisis phases, and financing negotiations

Strategic concepts, expert reports, lectures and media development for banks, associations and ministries

„Unternehmensnachfolge“, Oldenbourg Verlag (2008)

„RatingCheck: Markt-Management-Produkt-Wertschöpfung“ Deutscher Sparkassenverlag (2006)

„Mitarbeiterführung in Familienunternehmen – Zwischen Patriarchat und Mitarbeiterbeteiligung“ in: Christian Böllhoff / Wolfgang Krüger (Hrsg.): Dynamische Balance – Erfolgstreiber mittelständischer Familienunternehmen, Schäffer Poeschel Verlag (2006)

„Unternehmensverkauf – Marketing in eigener Sache“ in: Krüger / Klippstein / Merk / Wittberg (Hrsg.): Praxishandbuch des Mittelstands, Gabler Verlag (2006)

„Geregelte Nachfolge im Ratingprozess – eine Standortbestimmung aus der Beratungspraxis“ in: Achleitner / Everling / Klemm (Hrsg.): Nachfolgerating, Gabler Verlag (2006)

„Strategien für Nachfolger“ in von Windau u.a. (Hrsg.): Handbuch der Unternehmensberatung, Erich Schmidt Verlag (2005)

„Unternehmensbewertung und -finanzierung im Rahmen einer Übernahme: Ein Praxisfall“ in: Heike Brost / Martin Faust (Hrsg.): Unternehmensnachfolge im Mittelstand, Bankakademie Verlag GmbH, (2005)

„Mittelstandsinitiativen“ in: Bernhard Keller / Stephan Duttenhöfer (Hrsg.): Handbuch Vertriebsmanagement Finanzdienstleistungen, Fritz Knapp Verlag (2004)

„Geschäftserfolg durch Controlling“ Deutscher Sparkassenverlag (2004)

Beurteilung einer Existenzgründung durch Übernahme, in: Schönfeldt & Partner Verlags GmbH (Hrsg.): „Generation G – Die neuen Chefs im Westen“ (2003)