Prof. Dr. Joachim Scholz-Ligma

Department of Business and Economics

Professor of Market Research and Market Communication

+49 30 30877-1182

Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52

10825 Berlin

Visiting address
Campus Schöneberg
Building B, Room B 5.57
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin

1983: Degree in Business Administration

1985: Teaching diploma in business

1987: Doctorate (Dr. rer. pol.)

1987-1991: Head of the International Marketing Services Department at Bayer AG, Leverkusen

1991-1992: Partner at Dr. Hoff und Weidinger, a corporate consultancy firm

1992-1993: Senior manager at Produkt + Markt (an institute for market research, market consultancy and market communication), Wallenhorst / Osnabrück

1993-Feb. 1999: Professor of International Marketing at the University of Applied Sciences in Bielefeld

since March 1999: Professor of Marketing Management at the FHW Berlin / BSEL

The German trade fair industry in China – analysis and evaluation

Marketing strategy and marketing mix to promote off-road trips in France

The prospects of China’s automotive industry

Possibilities and limitations of umbrella brand strategies for the tourism industry

Guerrilla marketing as an integrated component of a communication strategy

Research into impact of advertising

Empirical measurement of quality of service and advice

Market research

Marketing consultancy work

Pharmaceutical industry

Wie Ärzte ausgezeichnete Anzeigen beurteilen. In: Healthcare Marketing Nr. 6/2010, S. 48–51 (mit K. Bergmann)

Orakeln Sie noch oder wissen Sie schon? In: Healthcare Marketing Nr. 4/2009, S. 20–21 (mit I. Köse)

Zwischen Mündigkeit und Resignation. In: Pharma Marketing Journal Nr. 5/2008, S. 24–26 (mit K. Bergmann)

Der Patient im Netz. In: planung & analyse Nr. 4/2007, S. 42–46 (mit K. Bergmann und C. Pohlmann)

Kardinalfehler der Vertriebsarbeit. In: absatzwirtschaft Vertrieb 2007, S. 52–54 (mit S. Arcularius und K. Schleef)

Wer fährt ein Hybridauto? In: planung & analyse Nr. 3/2007, S. 42–46 (mit A. Schomborg)

Der Patient als unbekannter Konsument. In: planung & analyse Nr. 4/2005, S. 23–28 (mit K. Bergmann)

Wie die Marktforschung die Umsetzung von Marketingstrategien erfolgreich unterstützen kann. In: Health and Sales 2004, S. 18–20 (mit K. Bergmann)

Internationales Marketing – Think global, act local. In: Mahnkopf, B. (Hg.) (2003), Management der Globalisierung, Berlin, S. 123–140

Member of the academic board for the German-Chinese MBA programme